Vanliga frågor - Allt du behöver veta om din beställning

Vanliga frågor - Allt du behöver veta om din beställning

En överblick över våra kategorier:

Vanliga frågor - Allt du behöver veta om din beställning

Vanliga frågor

Allt du behöver veta om din beställning

En överblick över våra kategorier:

Fotopussel och ramar

Memospel

SMART SORTED®

  • Vad är SMART SORTED®?

    SMART SORTED är ett 1000-bitarspussel för alla eftersom vi sorterar pusslet åt dig i 40 uttagbara lådor med 25 pusselbitar i varje. Du får alltid en sammanhängande del av ditt motiv per låda. Du bestämmer själv hur många pusselbitar du vill lägga på en gång. Ultralätt version: Ta en låda, riv upp den vid perforeringen, ta ut bit för bit och lägg dem från vänster till höger.

  • Vilka mått har en SMART SORTED®?

    Den lagda storleken motsvarar storleken på ett klassiskt fotopussel med 1000 bitar, nämligen ca 64 x 48 cm.

  • Hur skapar jag en SMART SORTED®?

    Du kan skapa ett SMART SORTED lika snabbt och enkelt som våra vanliga, söndersmulade fotopussel. Gå bara in i SMART SORTED produktdesigner, ladda upp valfritt antal foton, välj din favoritlayout och skapa din låda.

  • Är SMART SORTED med 1000 bitar också lämplig för barn och äldre personer?

    Absolut! SMART SORTED med 1000 bitar är försorterad i 40 uttagbara lådor med 25 pusselbitar i varje. De 25 bitarna per låda bildar alltid en sammanhängande del av ditt pussel. För den ultralätta versionen, riv helt enkelt upp en enda SMART-låda vid perforeringen, ta ut en bit i taget och placera den rad för rad, från vänster till höger.

  • Hur levereras SMART SORTED®?

    SMART SORTED levereras i en pussellåda som du själv har skapat och som i sin tur innehåller de 40 individuellt uttagbara SMART-lådorna. För att förhindra att pusselbitarna faller ut under transporten lägger vi en pusselkudde av papper över SMART-lådorna. SMART SORTED är helt plastfri.

Bildfiler och bildkvalitet

  • Vilka dataformat tillåter ni?

    Vi tillåter JPG- (jpg, jpeg) och PNG-format. De flesta digitalkameror sparar automatiskt bilder i JPG-format.

  • Vad ska bilden ha för upplösning?

    Ju högre upplösning, desto bättre utskriftskvalitet. Utskriftskvaliteten beror även på originalfotots upplösning. Bilder med en storlek på minst 1 600 pixlar (längsta sidan) räcker till ett pussel på 200 eller 500 bitar. Detta motsvarar i princip ett foto taget med en 2-megapixelkamera. Till våra 1 000-bitarspussel rekommenderar vi foton på minst 2 500 pixlar eller en 4-megapixelkamera.


    När du har laddat upp din bild tas du automatiskt till "pusselskaparen" där du visas en betygskala från 1 till 5. Skalan visar om kvaliteten på din valda bild passar önskat pusselformat:


    5 stjärnor = utmärkt upplösning
    4 stjärnor = bra upplösning
    3 stjärnor = okej upplösning; utskriften kan bli något suddig
    2 stjärnor = måttligt bra upplösning; utskriften kommer att bli suddig
    1 stjärna = dålig upplösning, utskriften kommer att bli väldigt suddig


    Observera att denna skala endast gäller bildens upplösning. Bildens skärpa och allmänna kvalitet bedöms ej. Ju större fotopussel du vill ha, desto högre måste bildens upplösning vara för att få till ett bra resultat. Vi utför ej visuella inspektioner av din valda bild. Vi kommer ej att redigera upplösningen efter att du har laddat upp och skickat in ditt foto! Det går ej att få pengarna tillbaka på en produkt på grund av bristande bildkvalitet. Vänligen bekräfta att du är nöjd med bildkvaliteten innan du skickar in din beställning.

  • Hur stor får den uppladdade bilden vara?

    Uppladdade bilder får vara max 80 MB.

  • Vilken färgrymd ska mitt foto eller min grafik ha?

    Vi ber att du laddar upp bilder i sRGB-färgrymd. sRGB är standardfärgrymden i de flesta digitalkameror. Se även till att spara svartvita foton som en JPG-fil i sRGB och inte i gråskala.

  • Kommer mitt foto att redigeras?

    Nej, vi redigerar inte uppladdade foton. Vi skriver ut dina bilder i befintligt skick i 1:1.

  • Jag skulle vilja förbereda en bild med exakta mått. Vilka dimensioner bör fotot ha?

    Vänligen se till att dina bilder har följande dimensioner (i pixel):

    Antal bitar Bredd Höjd
    48, 100, 200 eller 500 bitar 3409px 2567px
    1000 bitar 4530px 3409px
    1000 XXL & 2000 bitar 6406px 4819px

    Räkna med en marginal på 35 px på alla sidor. Det är här stansverktyget kommer att appliceras på pusslet. Undvik därför att placera viktiga bildelement i detta område.

    När det gäller memokort bör bilderna ha följande dimensioner (i pixel):

    Produkt Bredd Höjd
    Memo spel kort 6 x 6 cm 810px 810px

    Observera att 47 px kommer att kapas från sidorna under produktionsprocessen. Undvik därför att placera viktiga bildelement i detta område.

    Vänligen se till att dina bilder har följande dimensioner (i pixel):

    48, 100, 200 eller 500 bitar Bredd: 3409px Höjd: 2567px
    1000 bitar Bredd: 4530px Höjd: 3409px
    1000 XXL & 2000 bitar Bredd: 6406px Höjd: 4819px

    Räkna med en marginal på 35 px på alla sidor. Det är här stansverktyget kommer att appliceras på pusslet. Undvik därför att placera viktiga bildelement i detta område.

    När det gäller memokort bör bilderna ha följande dimensioner (i pixel):

    Memo spel kort 6 x 6 cm Bredd: 803px Höjd: 803px

    Observera att 47 px kommer att kapas från sidorna under produktionsprocessen. Undvik därför att placera viktiga bildelement i detta område.

  • Kan det uppstå färgavvikelser under utskriftsprocessen?

    Då individuella skärminställningar eller grafikkort kan ge variationer i ljusstyrka, upplösning, kontrast och färg kan färgavvikelser inte exkluderas helt och hållet. Det kan därmed förekomma skillnader mellan din skärm och den färdiga produkten.

  • Är det tillåtet att använda valfria bilder, även såna som har laddats ner från internet?

    Vänligen respektera upphovsrätten. Din beställning får inte utgöra ett brott mot tredje parts rättigheter. Detta innebär att du endast får använda bilder som du själv äger eller bilder som du har fått tillåtelse att reproducera av bildägaren. Olagliga bilder är strikt förbjudna. Du hittar mer information om detta under "Allmänna villkor".

Beställning

  • Går det att göra ändringar efter att man har gjort en beställning?

    För att kunna hålla vårt löfte "Beställd idag, skickad imorgon" börjar vi tillverka din produkt så snart din betalning har bekräftats. Observera att det från och med det att pusslet har börjat tillverkats inte går att göra några fler ändringar. Kolla alltid igenom din beställning noga innan du skickar in den.

  • Är det säkert att beställa och betala online?

    Vi överför all vår data via ett TLS-säkrat system (Transport Layer Security) i kombination med 128-bitarskryptering. Detta erbjuder det bästa inom onlinesäkerhet och används bland annat av banker för att säkra internetbanker. Ett stängt lås i din webbläsare visar att dina data är krypterade när du överför information online.

  • Är mina personuppgifter skyddade?

    Vi tar skydd av personuppgifter på fullaste allvar. Vi prioriterar och värderar ansvarsfull hantering av data högt. Vårt mål är att du ska få en bra användarupplevelse när du besöker vår webbsida och kunna rekommendera den till andra utan problem. Det är för oss självklart att uppfylla våra skyldigheter när det gäller dataskydd och sekretess för att säkerställa att dina uppgifter är i säkrast möjliga förvar. Du hittar mer information om detta i vår sekretesspolicy.

Betalning

  • Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?
    -

    Kreditkort/ Betalkort:
    Vi accepterar Visa och MasterCard. Ditt kreditkartskonto kommer att debiteras så snart du har bekräftat dina uppgifter. Data överförs via TLS-säkrad anslutning.

    Klarna

    Faktura från Klarna:
    Du kan även betala med faktura. Du får varorna först och har sedan 14 dagar på dig att betala fakturan. Möjligheten att betala via faktura erbjuds i samarbete med Klarna.

    -

    PayPal:
    PayPal är en webbaserad betalningstjänst som erbjuder säkra, enkla och smidiga onlinebetalningar. Vi initierar produktionsprocessen så snart vi har fått bekräftelse från PayPal att betalningen har genomförts.

  • Var hittar jag min faktura?

    I den beställningsbekräftelse vi skickar till din e-post hittar du en grön knapp. Genom att klicka på den gröna knappen tas du till din personliga statussida. Här du kan ladda ner din faktura efter beställningen har skickats.

  • Kommer jag att informeras när min betalning har gått igenom?

    I den beställningsbekräftelse vi skickar till din e-post hittar du en grön knapp. Genom att klicka på den gröna knappen tas du till din personliga statussida. Här hittar du information om din beställning och betalning.

Frakt och leverans

  • Kan jag få varan levererad till en annan adress än min faktureringsadress?

    Ja, du kan fylla i en annan leveransadress i adressfältet om du till exempel vill skicka varan som en present till någon. Denna tjänst är gratis. Glöm inte att informera mottagaren om att paketet är på väg. Ifall mottagaren inte kan ta emot paketet under ordinarie arbetstid, vänligen ange en alternativ adress som exempelvis en jobbadress. Fakturan medföljer inte paketet.

  • Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?

    Du hittar det beräknade leveransdatumet på hemsidan under knappen "Skapa det här..." och i din kundvagn. Du kommer att få en leveransbekräftelse så snart paketet har skickats. DHL levererar vanligtvis paket ca. 3 eller 4 dagar efter att varan har skickats.

  • Hur vet jag vilken status min beställning har?

    I den beställningsbekräftelse vi skickar till din e-post hittar du en grön knapp. Genom att klicka på den gröna knappen tas du till din personliga statussida. Se till att inte radera meddelandet! På din personliga statussida hittar du information om beställda produkter samt en statusspecifikation som uppdateras varje timme. När din vara har lämnat vår anläggning kommer det även att dyka upp ett försändelse-ID med vilket du kan spåra ditt paket. Detta försändelse-ID medföljer även leveransspecifikationen som skickas till din e-post.

  • Erbjuder ni expressleverans för speciella tillfällen?

    Vår process är framtagen för att leverera alla varor så snabbt som möjligt. Så fort vi har bekräftat din betalning skickas fotoprodukten direkt till den automatiserade tillverkningsprocessen. Efter detta är det inte längre möjligt för oss att påverka produktions- och leveransprocessen. Vi hoppas att du förstår att vi av tekniska skäl inte kan prioritera vissa varor över andra. Vi rekommenderar därför att du beställer dina fotoprodukter några dagar i förväg för att säkerställa att paketet hinner fram i tid. Beräknat leveransdatum står alltid angivet både i kassan och i din beställningsbekräftelse.

  • Kan jag hämta min beställning direkt från produktionsanläggningen?

    Våra produkter kan tyvärr inte plockas upp av kunden direkt.

  • Vad har ni för fraktavgifter?

    Information: Fraktkostnaderna gäller per beställning. Om du till exempel beställer två fotopussel och en ram behöver du bara betala för ett stort paket.

      Fotopussel, Memo spel, Tillbehör Aluminiumram
    Sverige 79 kr 159 kr
    Sverige Fotopussel, Memo spel, Tillbehör: 79 kr Aluminiumram: 159 kr
  • Vilken kurirtjänst använder ni?

    Vi använder DHL och PostNord, kurirtjänster som vi har mycket positiva erfarenheter av. DHL och PostNord erbjuder snabba, säkra och klimatneutrala leveranser. Paketet skickas med Closest Droppoint och levereras till ett postombud. Paketet kan därefter inte omdirigeras till privatadress.

  • Levererar ni utomlands?

    Hos puzzleYOU levererar vi enbart inom Sverige.
    Om du bor utanför detta område kan du istället göra din beställning från motsvarande onlinebutik. Du hittar en lista över våra internationella butiker här.

Ångerrätt & reklamation

  • Kan jag ångra en personlig produkt?

    Ångerrätten gäller ej vid distansavtal omfattande leverans av varor producerade enligt kundens specifikationer eller varor anpassade efter individuella önskemål, exempelvis fotopussel och fotospel.
    Ångerrätten gäller enbart icke personliga varor, såsom pusselramar, pusselmattor eller pussellim. Läs mer i våra köpvillkor.

  • Vad gör jag om jag har ett klagomål?

    Om du inte är nöjd med din mottagna produkt kan du kontakta vår kundtjänst. Om din leverans innehåller felaktiga eller skadade produkter ska detta bekräftas av DHL-föraren. Om du upptäcker felet först efter att föraren har åkt ber vi dig att kontaktar vår kundtjänst. Vänligen skicka med ett foto av den skadade produkten. Vi gör vårt bästa för att hitta en lösning och informera om vad du gör härnäst.

  • Kan jag ångra pusseltillbehör?

    Du kan gärna skicka tillbaka tillbehör (ram, matta och lim) till oss, då de inte är individuella produkter. Eftersom fraktkostnaderna för returen måste betalas av köparen, kan du välja fraktleverantören helt själv.

    Vänligen skicka tillbaka den önskade varan till följande adress:

    puzzleYOU GmbH
    Auf der Haide 2
    92665 Altenstadt/WN
    Tyskland

    Vänligen skicka med ordernumret i paketet.

    Du kan också gärna använda vår ångerblanketten.